Okolí

Farmářská stezka

Foto: © Pešta Jan

V Sušici naleznete celkem 10 naučných stezek. Ta z neznámějších, Farmářská stezka, vede z velké části klidovým územím Přírodního parku Kochánov. Výchozím bodem více než dvacetikilometrové trasy Středním Pošumavím jsou Petrovice u Sušice vzdálené 7 kilometrů od Sušice. Trasa stezky vede následujícími místy: Petrovice – Dolní Kochánov – Horní Kochánov – Keply – Stará Huť – Radkov – Mochov – Hořejší Těšov – Dolejší Těšov – Vlastějov – Vojetice. Své putování po Farmářské stezce můžeme začít i v dalším nástupním místě, tím je osada Keply nacházející se pár kilometrů od Harmanic. Pomocníkem při putování krajinou vám bude i venkovní informační systém s logem Farmářské stezky. Podstatná část stezky vede územím, kde se zemědělství věnuje řada farem, které umožňují poznat současnou podobu zemědělství, navazujícího na tradiční dřívější formy. Cestou je možno vidět např. „vlčí jámy“, umrlčí prkna, množství zachovalých staveb lidové architektury, státem chráněné modříny úctyhodných rozměrů, nádherné výhledy do malebného okolí Šumavy…

Na Žižkův vrch

Foto: © Krabat77

Jeden z nejhezčích pohledů na malebně položené město Sušice je z Žižkova vrchu. Východiskem pro tento nenáročný výlet, hodící se pro všechny věkové kategorie návštěvníků, je náměstí Svobody v centru Sušice. Výstup na Žižkův vrch nám zabere necelou hodinu, trasa je dlouhá asi 2 km s převýšením 160 m. Podél bývalého gotického měšťanského domu ze 14.století s renesančním štítem, dnes sídla Muzea Šumavy, se dostaneme Mostní ulicí k hlavnímu mostu přes řeku Otavu, po něm přejdeme na pravý břeh řeky. Vpravo nás zaujme růžová budova kostela sv. Felixe s kapucínským klášterem založeným roku 1654. Procházíme Novou Dlouhoveskou ulicí ve směru na Kašperské Hory, míjíme po levé straně hřbitovní kostel Panny Marie z l. poloviny 14. století, Nuželickou ulici a za chvíli odbočíme vlevo do ulice Pod Kalichem. Červená turistická značka nás přivede k vpravo odbočující zpevněné cestě, ze které jsou výhledy na město a mohutný vrch Svatobor se známou rozhlednou. Po chvilce nás červená turistická značka odvede vlevo do stráně. Již při stoupání strání je vidět do daleka svítící červeně natřený kalich na Žižkově vrchu. Jsme u cíle naší cesty.
Pár slov k historii Žižkova vrchu: Rok 1924 byl rokem 500. výročí úmrtí Jana Žižky z Trocnova. Na paměť tohoto pětistého výročí Žižkova úmrtí byl Šibeniční vrch nad Sušicí pojmenován Žižkovým vrchem. Na tomto vrchu byl postaven na náklady obce litinový kalich 2,46 m vysoký, upevněný na zděném podstavci 3 m vysokém. Zhotovení kalichu bylo zadáno firmě Leopold Schifauer, továrna na stroje, slévárna kovů a železa v Klatovech za paušální obnos 4.456,- Kč. Provedení zděného podstavce po kalich bylo zadáno inž. R. Grabingerovi, staviteli v Sušici za 3.200 ,- Kč. Potřebný kámen dodala obec. Kámen byl vylámán přímo na tomto vrchu, lámání kamene provedli dělníci, pracující na nouzových obecních pracích. Náklad byl kryt z obecních příjmů a byla uspořádána i veřejná sbírka. Slavnostní odhalení kalichu se uskutečnilo 28. října 1924.

Kaple Anděla Strážce (552 m n. m.)

Foto: © -Jiřík-

Ranně barokní kaple z let 1682–83 vystavěna na způsob poutnických kaplí – r. 1735 byla centrální kaple obehnána ambity s nárožními kaplemi, r. 1882 pseudorománsky přestavěna, současná podoba je z r. 1936 – dle pověsti se zde zjevil anděl, aby ochránil malé dítě, kterému se kolem nohy ovinul jedovatý had – otevřena pouze při bohoslužbách každý čtvrtek od června do srpna a o pouti první nedělil v září – nachází se na vrchu Stráž a tvoří výraznou dominantu nad městem – oblíbené vyhlídkové místo, odkud je krásný pohled na Sušici a okolí Ke Kapli Anděla Strážce se vydáte z náměstí uličkou V Brance, přejdete most přes řeku a dáte se doleva a zhruba po 100 metrech podél Otavy vpravo Palackého ulicí nahoru. Méně zdatní mohou vyjet k Andělíčku autem kolem sušické nemocnice a za končící výstavbou rodinných domků na okraji Sušice zabočit doleva.

Svatobor (845 m n. m.)

Foto: © Harold

Zalesněný vrch s rozhlednou, chatou a televizní věží je dominantou šumavského předhůří – současná rozhledna (postavená za 3 měsíce) byla otevřena 12. 8. 1934, chata r. 1935 – rozhledna – 31,6 m (871 m n. m.), 182 schodů, nádherný kruhový rozhled na Šumavu a Pošumaví – v chatě možnost občerstvení i ubytování – přístup možný pěšky po turistické stezce nebo autem od Hrádku u Sušice Ke Svatoboru, 32m vysoké rozhledně, se můžete dostat pěšky, pokud vyrazíte z náměstí Klostermanovou ulicí a po červené značce půjdete k vrcholu asi 3,5 km. Autem vyjedete směrem na Klatovy, na kopci před obcí Hrádek u Sušice odbočíte vlevo směr Odolenov, Svatobor.